Kynoterapia

Czym jest Kynoterapia/Dogoterapia?

Zajęcia z udziałem psa – kynoterapia, dogoterapia, canisterapia = itd., zdobywają coraz większą popularność ze względu na swoją wysoką efektywność. Nie wszyscy wiedzą, że opracowano standardy prowadzenia tego typu zajęć, pozwalające zapewnić bezpieczeństwo i efektywność.

Kynoterapia jest to standaryzowana przez Polskie Towarzystwo Kynoterapeutyczne metoda wzmacniająca efektywność rozwoju osobowości, edukacji i rehabilitacji, w której motywatorem jest odpowiednio wyselekcjonowany i wyszkolony pies.

„Zabawa z psem” to tak naprawdę  realizacja celów terapeutycznych wyznaczonych przez specjalistę (lekarza, rehabilitanta itd.), które są w niej ukryte, dzięki czemu dziecko nie jest obciążone świadomością konieczności wykonywania ćwiczeń. Wprowadzenie tak silnego motywatora jakim jest pies uwalnia nieznane nawet dziecku możliwości i reakcje.

Kynoterapia obejmuje rehabilitację:
  • Zaburzeń strefy psychicznej
  • Zaburzeń strefy fizycznej
  • Zaburzeń strefy intelektualnej
  • Zaburzeń strefy społecznej

Pies nie oczekuje, pies daje pyszczek do pogłaskania, całego siebie do przytulania. Niczego nie przyrzeka, ale wszystko spełnia. Pies nie stawia warunków, pies kocha nas bezwarunkowo, niezależnie od tego, czy odniesiemy sukces, czy porażkę. Od pyszczka do ogona pokazuje, że chce być z nami na dobre i złe…

Forma zajęć

W Kynoterapii wyróżniamy trzy podstawowe formy zajęć:

1. Spotkanie z Psem

Są to zajęcia, które mają na celu stworzenie pozytywnego kontaktu pomiędzy dzieckiem, a psem. W trakcie spontanicznej radosnej zabawy ukierunkowanej przez kynoterapeutę, dzieci przyzwyczajają się do kontaktu z psem głaszcząc go, wydając polecenia. Zajęcia SP mają za zadanie dostarczenie dziecku pozytywnego ładunku emocjonalnego i satysfakcji z obcowania z czworonożnym przyjacielem. Spotkania z psem przełamują lęki w kontaktach z otoczeniem, stymulują rozwój zmysłów, pobudzają aktywność, pozwalają dzieciom oderwać się od często stałej i dla nich monotonnej rzeczywistości. W zależności od potrzeb zajęcia te mają  formę spotkań indywidualnych lub pracy grupowej. Kynoterapeuta prowadzi dokumentację zajęć, polegającą na zapisie spostrzeżeń dotyczących zachowania się podopiecznych.

2. Edukacja z Psem

To forma zajęć usprawniająca sferę intelektualną i poznawczą. Odpowiednio przygotowany pies uczestniczy aktywnie w zajęciach motywując do nauki. Dziecko chętniej zapamiętuje treści, których bohaterem jest jego przyjaciel- pies. E.P. pomaga również osobom o obniżonej percepcji lub niechęci (z różnych powodów) do przyswajania wiedzy. Zajęcia prowadzone są grupowo lub indywidualnie przez zespół kynoterapeutyczny (pies i kynoterapeuta) pod kierownictwem pedagoga. Mają one określony program nauczania. Również te zajęcia są dokumentowane.

3. Terapia z Psem

Są to ćwiczenia z zakresu kompleksowej rehabilitacji ukierunkowane na konkretny, zaplanowany wcześniej cel, do których metodyka jest układana w porozumieniu ze specjalistą (np. lekarzem prowadzącym, rehabilitantem, psychologiem). Charakteryzują się indywidualnym podejściem do każdego dziecka, jego możliwości i potrzeb. TP jest dokumentowana. Najkorzystniejszą formą tych zajęć są ćwiczenia indywidualne lub w bardzo małych grupach.

Dlaczego właśnie pies zyskał szczególną pozycję wśród zwierząt używanych w terapii ?

Psy posiadają naturalną umiejętność nawiązywania bliskiego kontaktu  z człowiekiem

Łatwo i szybko się uczą, znakomicie odnajdując się przy tym w zmiennych sytuacjach. Posiadając odpowiednio wyselekcjonowanego i wyszkolonego psa, można prowadzić zajęcia w miejscu przebywania dziecka. Ponadto prowadzenie zajęć rehabilitacyjnych możliwe jest bez specjalistycznego wyposażenia (np. basenu).

Głaskanie i przytulanie psa sprzyja relaksowi.

Pies nie ocenia i nie stawia warunków. Akceptuje wszystkie nasze nastroje i emocje, zawsze wysłucha – nigdy nie krytykuje. To sprzyja wzrostowi poczucia własnej wartości u dziecka.

Bliski kontakt z psem sprzyja empatii

Czyli rozumieniu uczuć i motywów działań innych ludzi, poprzez identyfikację z nimi. Pomiędzy dzieckiem i psem nawiązuje się nić sympatii, co budzi chęć opieki nad kochanym pupilem, ustalają się pozytywne rytuały zachowań, przenoszone później przez dziecko do funkcjonowania w społeczeństwie.

Łatwiej jest wyeliminować negatywne zachowania, gdy dla psa podopieczny jest w stanie zmienić swoje nawyki.

Pies nie zwraca uwagi na niedoskonałości wyglądu, mowy czy ruchów, nie wyznacza reguł i granic, reaguje na każdy sygnał i próbę nawiązywania kontaktu. Pozwala realizować wszelkie pomysły, pilnie zwracając uwagę na to, co dziecko mówi czy robi.

Kynoterapia wkracza też w momencie, gdy rehabilitacja klasyczna nie może zdopingować dziecka do następnego wysiłku.

Kontakty z psem dają poczucie bezpieczeństwa i pewności siebie, jak również poczucie przynależności oraz ufności do świata. Zajęcia z odpowiednio przygotowanym psem pobudzają w naszych dzieciach sfery fizyczne, stymulującą rozwój motoryki dużej i małej (precyzyjnej), w zależności od potrzeb zmniejszają nadwrażliwość na bodźce odwrażliwiając strefy sensoryczne lub przeciwnie-zwiększają wrażliwość pobudzając ich aktywność.

Korzyści płynące z terapii

Zajęcia z udziałem odpowiednio wyselekcjonowanego i wyszkolonego psa wspomagają rozwój naszych dzieci poprzez:

  1. Ćwiczenia wspomagające rozwój percepcji
  2. Ćwiczenia kształtujące orientację przestrzenną
  3. Ćwiczenia  rozwijające sprawność ruchową i koordynację ruchowo- wzrokową
  4. Ćwiczenia rozwijające samodzielność
  5. Ćwiczenia doskonalące umiejętność liczenia
  6. Ćwiczenia wspomagające umiejętność syntezy i analizy
  7. Ćwiczenia wspomagające umiejętność klasyfikacji
  8. Ćwiczenia wspomagające umiejętność rozpoznawania i nazywania kolorów
  9. Ćwiczenia wspomagające myślenie przyczynowo- skutkowe, rozwój umiejętności
    przewidywania
  10. Ćwiczenia wspomagające rozwój mowy

Są to jedynie przykłady elementów kynoterapeutycznych, wprowadzanych w formie zabawy, która daje dziecku nieograniczoną możliwość odtwarzania i przetwarzania treści swoich doświadczeń w realnym świecie, jest przejawem własnej aktywności dziecka, wyznacznikiem jego rozwoju, odgrywa ważną rolę w kształtowaniu procesów umysłowych naszych dzieci.

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies oraz potwierdzasz, że zapoznałeś się z naszą "Polityką prywatności" oraz w pełni ją akceptujesz. Więcej informacji o cookies i polityka prywatności

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close