Fizjoterapia

Czym zajmuje się fizjoterapia?
- Usprawnia mechanizmy homeostazy
- Wzmacnia i porządkuje funkcje fizjologiczne wielu narządów i układów tj. układu nerwowo mięśniowego, mięśniowo szkieletowego, sercowo naczyniowego i oddechowego
- Jest jednym z ważniejszych elementów działań leczniczych w chorobach przewlekłych, ze względu na bezpieczeństwo jej stosowania i oddziaływania na organizm człowieka
Fizjoterapia wykorzystuje podstawowe rodzaje energii dostępne w środowisku naturalnym człowieka (klimatologia, balneologia), jak również energie generowane przez specjalistyczne urządzenia, konstruowane na jej potrzeby (fizykoterapia), oraz naturalny, wewnętrzny potencjał energetyczny człowieka (kinezyterapia) w połączeniu z bezpośrednim kontaktem pacjenta i terapeuty (masaż).
Kiedy zdecydować się na rehabilitację dziecka?
Wskazaniem do fizjoterapii jest…
- Wzmożone napięcie mięśniowe w obrębie rączek, nóżek lub całego ciała dziecka
- Obniżone napięcie mięśniowe w tułowiu i kończynach dziecka
- Asymetria w ułożeniu ciała Waszej pociechy
- Płaczliwość i niepokój spowodowany tzw. kolką niemowlęcą
- Niechęć niemowlęcia do leżenia na brzuszku
- Słaba kontrola ułożenia głowy
- Zaburzenia ruchowe wynikające w przebiegu choroby genetycznej, metabolicznej itd.
- Wady rozwojowe
- Zaburzenia będące konsekwencją wypadków komunikacyjnych, domowych
Zajęcia fizjoterapeutyczne odbywają się w dwóch salach kinezo i fizykoterapeutycznych
Kinezyterapia
Kinezyterapia zwana jest niekiedy rehabilitacją ruchową lub treningiem leczniczym. Ta forma usprawniania wykorzystuje ruch jako środek leczniczy. Ruch stanowi naturalny bodziec do przemian zachodzących w naszym układzie kostno-stawowym, mięśniowym oraz w naszym metabolizmie. W przedszkolu w sali do kinezyterapii dzięki licznym przyborom (tj. wałki, piłki, materace, trampolina itd.) wykonujemy ćwiczenia usprawniające na:
- Skoliozę- boczne skrzywienia kręgosłupa
- Plecy okrągłe, płaskie, wklęsłe
- Odstające łopatki, asymetrię ułożeniową łopatek, barków
- Klatkę piersiową, lejkowatą, kurzą
- Kolana koślawe, szpotawe
- Wady stóp (np. płaskostopie)
Stosujemy techniki znanych metod terapeutycznych: terapii manualnej, PNF-u, i terapii powięziowej.
Sala fizykoterapeutyczna wyposażona jest w:
Aquavibron
Zabieg suchy wykonywany za pomocą specjalnego aparatu, przez który przepływa woda wytwarzająca drgania membrany w aplikatorze.
Wskazaniem do zabiegu jest:
- Zanik mięśni różnego pochodzenia (pourazowe, porażeniowe, stany zapalne)
- Zaburzenia odżywcze skóry
- Urazy kości, tkanek stawowych, mięśni
- Zbliznowaciałe, ograniczające zakres ruchu, zmiany pourazowe narządu ruchu i skóry
- Gościec zwyrodnieniowy tkanek miękkich z zespołami bólowymi, ograniczeniami ruchu,
przykurczami
Lampa Sollux
Służy do naświetlań promieniami podczerwonymi oraz widzialnymi. Promieniowanie to penetruje do 3 cm w głąb tkanek, powodując ich rozszerzanie, rozszerzanie naczyń krwionośnych i co za tym idzie wzmożenie ukrwienia i przemiany materii, zmniejszenie napięcia mięśni i bólu.
Wskazania:
- Przewlekłe i podostre stany zapalne
- Przewlekłe stany zapalne jamy nosowej, zatok przynosowych, ucha zewnętrznego i stawów żuchwy
- Przygotowanie do masażu i ćwiczeń ruchowych
Hydroterapia
To dział fizjoterapii zwany inaczej wodolecznictwem. Podstawę leczniczego działania stanowi odpowiednia temperatura lub ciśnienie wody użytej odpowiednio do danej terapii. Przedszkole zaopatrzone jest w dwie wanny do całkowitego zanurzenia oraz jedną przeznaczonych do masażu kończyn. Kąpiel wirowa polega na wprowadzeniu za pomocą dysz do hydromasażu lub bąbelków powietrza wody w ruch wirowy, który jest łagodnym bodźcem zwiększającym przepływ krwi i chłonki, usprawniającym proces przemiany materii w tkankach, rozluźniającym zbliznowacenia i przykurcze. Kąpiele działają przy tym przeciwbólowo i rozluźniają napięte mięśnie.
Ważne! Przeciwwskazaniem do kąpieli jest epilepsja.
Gimnastyka korekcyjna
Okres przedszkolny i szkolny to etap szybkiego wzrostu, kształtowania się układu kostnego i gorsetu mięśniowego. Szybki wzrost u dzieci i młodzieży jest czynnikiem osłabiającym siłę i zborność mięśniową, co skutkować może powstawaniem wad postawy. Dlatego w tym okresie należy szczególnie zadbać o prawidłową postawę dziecka i rozpocząć ćwiczenia zapobiegające wadom postawy.
Gimnastyka korekcyjna szczególnie jest wskazana dla dzieci z wadami kręgosłupa (plecy okrągłe, plecy płaskie, boczne skrzywienie kręgosłupa, plecy okrągło wklęsłe), wadami stóp (stopa płasko koślawa, płaskostopie) i wadami kolan (kolana koślawe, szpotawe).
Na konsultacje fizjoterapeutyczne, należy zgłosić się w przypadku kiedy dziecko pochyla plecy w przód, ściąga barki do środka, a postawa jego charakteryzuje się pochyleniem bocznym osi kręgosłupa czyli asymetrią kręgosłupa i asymetrią położenia łopatek.
Cel gimnastyki korekcyjnej:
- Wyrobienie nawyku prawidłowej postawy ciała
- Korekcje istniejących wad postawy i zapobieganie ich pogłębianiu
- Podniesienie ogólnej sprawności i wydolności organizmu dziecka poprzez: ćwiczenia kształtujące, oddechowe i wytrzymałościowe, zabawy i gry ruchowe z elementami ćwiczeń korekcyjnych dla danej wady
- Rozciąganie mięśni nadmiernie przykurczonych i skracanie nadmiernie rozciągniętych
- Zwiększenie zakresu ruchu w stawach
- Profilaktyka otyłości